ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
نکات زیر راهنگام مطالعه لغات فراموش نکنید:
1اول:حتما لغات و اصطلاحات مهم کتاب هاب درسی را با رنگ های
مختلف مشخص کنید.
2دوم:لغت های مهم املایی یا معنایی را پس از مشخص کردن در
کتاب،درخلاصه ی خود وارد کنید.
3سوم:سعی کنید هفته ای 5/1 الی 2 ساعت،در زمان های مختلف (مثلا
3روز،روزی 30دقیقه)لغات ادبیات را مرور کنید.
تذکر1:لغات انتهای کتاب را هرگز فراموش نکنید وحتما آن ها را هم با دقت
زیادی مطالعه کنید.
تذکر2:سعی کنید حتما درس هاس گروه کلمات املایی زبان فارسی
1و2و3،هم چنین بخش هایی ازکتاب که تحت عنوان بیاموزیم آورده شده
است را ، بادقت زیادی مطالعه کنید ویادبگیرید.
آموختن املا:
اگرچه کار بسیار ساده ای است، اما متاسفانه اشتباهات عجیبی در این
زمینه دیده می شود.برای آموختن املا اولین و مهمترین توصیه داشتن
دقت است. در برخورد با لغات جدید، کمی مکث کنید و چند لحظه به آنها
دقت کنید اگر فکر می کنید لازم است، یکی دوبار لغات را بنویسید. بیش از
90 درصد لغتها به همین سادگی در حافظه تان ثبت می شود. در مورد
لغتهایی که املای مشابه دارند، یا نحوه ی خواندن آنها شبیه هم
است،تدبیری بیندیشید که تداخل آنها کمتر شود. مثلا بین آنها و کلمات
دیگری که قبلا آموخته اید و با همان حروف نوشته می شوند ارتباط برقرار
کنید. برای این کار از روش زیر می توان استفاده نمود.
این روشی مبتنی بر روش تداعی های های تجسمی است. فرض کنیم که
درباره املای واژه های "زلال" (صاف) و "ضلال" (گمراهی) و "ظلال" (سایه
ها) تردید داریم که باید با "ز" یا "ض" یا "ظ" نوشته می شود. مثلا واژه های
: زنبور،ضرر،ظرف، تداعی می کنیم و در ذهن خود مجسم می کنیم که
:زنبور آب زلال می خورد،ضرر پی در پی موجب ضلال مردم می گردد ظرف ها
را در ظلال درختان نهاده اند. بدین ترتیب ، هنگامی که دوباره واژه زلال یا
واژه ضلال یا ظلال را پیدا کنیم، تداعی خودمان را نیز پیدا می کنیم و
اشتباهاتی در نوشتن آنها از ما سر نمی زند.
همایونی